از لوگوی جدید اینستاگرام چه می دانید؟
ارتباط عمیقی که یک برند یا لوگو با افراد و مخاطبانش برقرار میکند نمیتواند به راحتی دستخوش تغییر شود. اما گاهی اوقات در راستای اهداف جدید یا روند تکامل، پدیده طراحی مجدد در لوگوهای معروف بسیار اتفاق میافتد که جنجالیترین آنها طراحی جدید لوگوی اینستاگرام در ماهای اخیر بود. که علامت سوالهای زیادی را با خود به همراه داشت. در این بخش با هم به روند رسیدن به لوگوی جدید و چرایی آن ها میپردازیم.
بی شک همه ما با اینستاگرام کار کردهایم و لوگوی قبلی آن ها را میشناسیم، طرحی از یک دوربین پلاراید قدیم با یک فونت دستنویس روی زمینه آبی رنگ، که به راحتی در تمام رسانههای دیجیتال قابل تشخیص بود. اما چندی پیش، همه ما شاهد یک شوک بزرگ بودیم.
بله! اینستاگرام عزیزمان رخت عوض کرد، بدینترتیب که، از قالب یک دوربین چرم قهوهای مایل به زرد، به شکل یک آیکون بنفش و صورتی درآمد و پس زمینه همه صفحات داخلی سیاه و سفید شد.
چه کسی قاتل لوگوی قدیمی اینستاگرام است؟
Kevin Systrom از بنیانگذاران اینستاگرام در پاسخ به این تغییر چشمگیر بازاریابی در Qara نوشت که؛ لوگوی اینستاگرام همزمان با تکامل این اپلیکیشن تکامل پیدا میکند و این موضوع “تغییر” ، یک طرح یکپارچهسازی است. نماد اولیه، رندری از یک دوربین حقیقی پلاراید می باشد که هیچ ربطی به امکانات جدید، مشخصات عمومی اینستاگرام فعلی و نگاه کاربران به عملکرد امروزی این برنامه ندارد زیرا اینستاگرام امروز و محتوای بصری باکیفیتش، یک رسانه غول پیکر تبلیغاتی و موتور جستجوی بزرگ می باشد و مفهومی که در جامعه کاربرانش ایجاد میکند فرای آن ها چیزی می باشد که دوربین قدیمی به تصویر میکشد.
پس این تغییر یک حقیقت می باشد و همه باید این حقیقت را بپذیرند.
بدینترتیب لوگوی جدید به کمک یکی از کاربران داوطلب اینستاگرام به نام Cole Rise طراحی و با هویت امروزی اینستاگرام همگامتر شد. همانطور که میدانید اینستاگرام ابتدا یک پلتفرم برای عوض کردن عکسها با فیلترهای مختلف بود و کاربران در آن ها عکسهای خود را برای نمایش دادن در فیسبوک یا توییتر طراحی و آماده میکردند. اما در حال حاضر این اپلیکیشن به یک پدیده عظیم اجتماعی تبدیل شدهمی باشد و ۴۰۰ میلیون کاربر را مدیریت میکند. اینستاگرام از قالب یک اپلیکیشن ساخت و اشتراکگذاری عکسها خارج شده به طوریکه میتوان در آن ها به اشتراکگذاری GIFها، ویدئوها یا عکسهایی بدون محدودیت سایز پرداخت. همچنین اپلیکیشنهای کمکی که اینستاگرام معرفی کردهمی باشد منجر به تولید محتوای مصور با کیفیتتر میشود. در توضیحی بیشتر باید گفت؛ این اپلیکیشنها شامل Hyperlaps، Layout و Boomerang هستند که به واسطه آنها میتوان ویدئوها و عکسهای جذاب و سرگرمکنندهای درست کرد.
Hyperlaps: به کمک آن ها میتوانید سرعت ویدئوهای خود را بالاتر ببرید و جلوههای سینمایی آن ها را افزایش دهید. که نشان بصری آن ها در قدیم و حال یک دایره است.
Boomerang: این اپلیکیشن دقیقا مانند یک بومرنگ عمل میکند و به شما این امکان را میدهد که یک ویدئوی اصطلاحا لوپ درست کنید که به صورت مداوم تکرار میشود و نشان بصری آن ها در قدیم یک بوم رنگ و در حالت فعلی علامت بینهایت می باشد که بهتر به کانسپت لوپ اشاره میکند.
Layout: به شما این امکان را میدهد تا با انتخاب عکسهای خود (تا ۸ عکس) و انتخاب قالب مورد نظرتان، عکسهای خود را کلاژ کنید. در قدیم نشان آن ها یک کادر مربع بود و حال عمل تقسیمبندی را در آیکون میبینید.
پر واضح می باشد معرفی این اپلیکیشنها و خدمات جدید از طرف کمپانی اینستاگرام نشان دهنده رفع نقصهای برنامه و حرکت در مسیر تکامل است. این یعنی امکانات و سرویسهای جدید، که بیشتر حول محور سه اپلیکیشن اشاره شده تمرکز دارد، کانسپت داستان را به یک کانسپت در حال تغییر تبدیل میکند و تفکر جمعی و ارتباطات را به سمت تولید محتوای تصویری پر جنبو جوش یا حرفهایتر سوق میدهد. اینجمی باشد که میفهمیم، لوگو باید تغییر میکرد تا در راستای این تکاملها قرار بگیرد و موضوعی که برای بیشتر لوگوهای معروف اتفاق میافتد. بدینترتیب طراحان از چارچوب لوگوی قبلی، رنگین کمان و گردی لنز دوربین را نگه داشتند تا شاکله اصلی ثابت باقی بماند و در ادامه نشان جدید را در یک فرم مدرنتر وسادهتر خلق کردند. زیرا سادگی، مینیمالیست و کمترین پیچدگیهای بصری، سبک و سیاق طراحی دنیای امروز است.
همانطور که مشاهده کردید برنامه سعی دارد با حفظ جنبههای کلیدی لوگوی قدیمی مانند؛ رنگین کمان و لنز دوربین، از سه اپلیکیشن معرفی شده در طراحی مجدد خود حرف بزند و در دنیای رو به رشد اپلیکیشنها از یک فرم مدرنتر بگوید. رنگین کمان دریک حرکت ملایم کل پسزمینه مربع دوربین را میگیرد، لنز دایره شکل با خطوط ساده به عملکرد اپلیکیشن Layout اشارهمیکند و مانند یک نشان حجاری شده، دوربین مینیمالی را در قاب آیکون به تصویر میکشد. این سادگی به برنامه کمک میکند تا با کمتر کردن جزییات بصری خود، بین اپلیکیشنهای موجود در صفحه موبایل گم نشود و این مهم شاید برای شما در پیدا کردن پرنده توییتر یا F فیسبوک کاملا قابل درک باشد. پس طراحی جدید ترکیبی از یک فرم انتزاعی و واقعیت دوربین می باشد و این تعادل بین حقیقت و انتزاع تکامل برند را به خوبی نشان میدهد. این سادگی در طراحی پسزمینه و نوارهای بالای صفحات داخلی نفوذ کرده و دیگر خبری از رنگ آبی نیست. پسزمینه سیاه و سفید به سادگی هر چه بیشتر این برنامه میافزاید و به عکسها و محتوای تصویری کمک میکند بهتر و برجستهتر دیده شوند.
طراحی مجدد لوگو در یک نگاه:
- همگام شدن با هدف کسبوکار
- سادگی بصری و کم کردن جزییات
- همگام شدم با عملکرد
- ساختار شکنی، تعادل بین انتزاع و ساختار قدیمی را از بین نبرد.
- در لوگوی جدید یک اتصال بین فرم قدیم و جدید برای ذهنها باقی ماند و به کل همه چیز از بین نرفت.
- همگام شدن با زمان و رعایت مفهوم مدرنیته در طراحی
- قالب دوربین قدیمی نمی توانست المان مدرنیته باشد.
- رنگهای صلب رنگین کمان روی دوربین قدیمی در هم تنیده شدهاند و مرزها ازبین رفتهاست. که این موضوع به حرکت و یا در هم تنیده شدن هویت عکس و فیلم اشاره میکند.
- آیکونهای دنیای مدرن مسطح و دوبعدی هستند.
گفتنی می باشد در این راستا مطالب دیگری از تاریخچههای مختلف برندهای معروف دنیا خواهیم داشت. تا نکات بیشتری را بیاموزیم.