برندهای حافظ فرهنگ !

روش‌های زیادی برای حفظ فرهنگ یک جامعه و اشاعه آن به جوامع دیگر وجود دارد که هر کدام در جایگاه خود قابل بحث و بررسی است اما یکی از مهم‌ترین این ابزارها که از قضا با بازاریابی نیز در ارتباط است، «برند» و «برندسازی» است. برندها نقشی اساسی را در انتقال فرهنگ یک جامعه به عهده دارند به طوری که با ابراز وجود و جلب توجه مخاطب می‌توانند برای خود، مخاطبان وفادار خلق کنند و پس از آن از طریق همین وفاداری (Loyalty) خط مشی زندگی افراد و رفتارها و کردارشان را جهت ببخشند. در این مطلب در مورد برندهای حافظ فرهنگ می گوییم !

در اینجا برند می‌تواند با مرجع قرار دادن خود درخصوص رفتارها و هنجارهای جامعه، روی فرهنگ و سایر جوانب مانند اقتصاد و سیاست یک جامعه تاثیر بگذارد. به دلیل تاثیر بسیاری که مقوله برند می‌تواند بر حفظ یا نابودی فرهنگ هر جامعه‌ای بگذارد ضروری است همه تولیدکنندگان و حتی مسئولان فرهنگی جامعه به نقش برند و قدرت آن در تغییر نگرش‌ها و فرهنگ جامعه آگاه باشند تا بتوانند با ارائه برندهای معتبر از جذب مخاطب به سمت برندهای بیگانه جلوگیری کنند.

برندهای حافظ فرهنگ

برندهای حافظ فرهنگ

برندها و رهبری فکر

در مباحث جامعه‌شناسی جایگاه رهبران فکری همیشه دارای یک قدرت مخصوص است، به‌گونه‌ای که فرد با توجه به اعتمادی که به رهبر فکری خود دارد البته کاملا به‌صورت آگاهانه، به سمت حرفی که او می‌زند یا رفتاری که می‌کند گرایش نشان می‌دهد. به تعبیری در این مطلب می‌توانیم برندها را یکی از رهبران فکری قدرتمند در جوامع کنونی مطرح کنیم، رهبر فکری که به شما می‌گوید چه بپوشید، چه بخورید، کجا زندگی کنید و چگونه زندگی کنید. این همان خط مشی است که برندهای امروزی به زندگی مردم می‌دهند، در نگاه جزئی‌تر برند می‌تواند به‌عنوان یکی از رهبران فکری در جامعه حرکت کند و با استفاده از نفوذی که دارد به انتخاب مشتری در بسیاری از امور زندگی و رفتارهای او جهت بدهد، این رهبر فکری از جنبه‌های مختلفی تلاش بر تسلط بر مخاطب می‌کند یعنی فقط بحث اقتصادی و خرید یک کالا توسط مشتری در میان نیست، صاحب برند سعی بر خرید فکر و احساسات مخاطب دارد تا بعد از این به زندگی او جهت ببخشد.

تلاش برای ساخت برند جهانی

درخصوص اینکه چگونه برند خود را تبدیل به یک برند جهانی کنیم راهکارها و روشهای عملیاتی بسیاری مطرح می‌شود. هویت برند تعیین‌كننده فردیت، آرمان‌ها و اهداف، ارزش‌ها و علائم شناسایی برند است. هویت آن چیزی است كه خود برند هست در حالی که تصویر، یک برداشت شخصی است كه مصرف‌كننده طی ارتباط با آن برند، استنباط می‌كند. از این رو توجه به هر دو مقوله هویت و تصویری که شما از برند خود در ذهن مخاطب به جای می‌گذارید بسیار حائز اهمیت است که این هویت و تصویر باید در نگاه اول مطابق فرهنگ میزبان باشد در غیراین صورت مخاطب آن را پس می‌زند.

انتخاب نماد و تگ لاین مناسب هم برای یک برند از مهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند سرنوشتی جهانی را برای برند رقم بزند. همچنین برند شما باید در ذهن مخاطب دارای یک شخصیت باشد؛ شخصیت برند درواقع ویژگی‌های انسانی است كه به برند نسبت داده می‌شود. این ویژگی‌ها بخشی از هویت برند را تشكیل می‌دهد که در کنار سایر عوامل باعث ثبت در ذهن مخاطب می‌شود.یكی از معروف‌ترین دسته‌بندی‌ها درخصوص شخصیت برند توسط جنیفر آكر انجام شده، به‌گونه‌ای که او معتقد است هر برند دارای یکی از این پنج شخصیت است: صمیمیت، هیجان، شایستگی، دلفریبی و خشونت.

مطالعات صورت گرفته در مورد برندها نیز بیانگر این است كه برندهای مطرح در ذهن مخاطب دارای شخصیت هستند، برای مثال، پپسی به‌عنوان یك برند «هیجان‌انگیز»، بی‌ام‌دبلیو یك برند «كامل و دلفریب» و كوكا یك برند «صمیمی» شناخته می‌شود. در مجموع می‌توان گفت شما برای اینکه یک برند جهانی باشید باید جهانی را بشناسید، به‌گونه‌ای که همه چیز را از صفر تا صد درخصوص محصول خود و مهم‌تر از آن مشتری خود، بدانید تا براساس اطلاعات لازم برای معرفی خود به مشتریان گام بردارید.

تبلیغات مناسبتی

مهم‌ترین فاکتور برای طی کردن این مسیر جلب اعتماد مخاطب است که در مباحث بازاریابی و فروش روش‌های مختلفی برای آن مطرح می‌شود. در ساده‌ترین حالت برای اخذ این اعتماد نیاز است با مخاطب همراه بود به‌گونه‌ای که نه فقط با تبلیغات تکراری و طولانی باعث بی‌حسی در مخاطب شد بلکه به روش‌های مختلف در مناسب‌های مختلف با او همراه بود.

کمک کردن برخی شرکت‌ها به بنیادهای خیریه و کودکان بی‌سرپرست، راه‌اندازی کمپین‌های جهانی، حضور در حرکت‌های بشردوستانه و… همگی می‌تواند تصویر حمایتی از برند شما در ذهن مخاطب بسازد. روش دیگر همراهی با مناسب‌ها، اعیاد و اتفاقات روز دنیاست، مثلا می‌توان در اعیاد ویژه کشورها، مناسبت‌های فرهنگی یا وقایع سنتی کشورهای متفاوت، محصولاتی مشخص و دوره‌ای ارائه کرد یا حتی نحوه تبلیغ خاصی را برای محصول در نظر گرفت. این کار می‌تواند از یک‌سو به جلب توجه مخاطب به سمت برند و از طرفی به بقای آن مناسبت در جامعه میزبان کمک کند. با تبلیغات تجاری – فرهنگی، شما هم به مخاطب نزدیک شده‌اید و به او نشان داده‌اید با او در تمام وقایع روز همراه هستید که این خود موجب نزدیکی و جلب اعتماد مخاطب می‌شود و هم توانسته‌اید موجب زنده نگه داشتن آن فرهنگ یا مناسبت در آن کشور شوید. به علاوه همین آگهی یا محصول خاص می‌تواند موجب آشنایی مخاطبان کشورهای دیگر با آن فرهنگ شود. به‌گونه‌ای که همین تبلیغات موجب شده بسیاری از افراد در همین ایران مناسبت‌های مختلف خارجی را مانند کریسمس، ولنتاین و… بشناسند و حتی با آنها همراهی کنند و این یعنی تاثیر و معجزه برند.

برندهای حافظ فرهنگ !

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *