مدیران بازاریابی اینترنتی بخوانند

کارآفرینان باید هوشیار باشند که فریب تبلیغاتی مبنی بر یک شبه پولدار شدن در اینترنت و فضای تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی را نخورند. پول در آوردن از طریق اینترنت امکان‌پذیر است ولی نیازمند صرف زمان، تلاش و یک طرح منسجم و مستلزم یک سرمایه‌گذاری قوی در همان ابتدای کار است. هر روز صدها سایت جدید اینترنتی با فعالیت‌های مختلف در فضای اینترنت ظاهر می‌شوند و با ترفندهای مختلف به دنبال جذب مخاطب هستند. باید توجه داشت که مورد توجه قرار گرفتن یک سایت نیازمند تلاش و فعالیت بازاریابی زیاد است. جذب مشتریان یک وب‌سایت تفاوت چندانی با جذب مشتریان به یک فروشگاه سنتی ندارد. کارآفرینان باید مشتریان هدف خود را تعریف و یک طرح بازاریابی برای رسیدن به آنها ایجاد کنند و ارزش مناسب و خدمات برتر را به مشتریان ارائه دهند تا مجددا به شرکت بازگردند.

جلب توجه در اینترنت نیازمند یک تلاش بازاریابی منسجم است. یکی از مطالعات انجام شده، توسط یک انجمن تجاری خرده‌فروشی اینترنتی، به این نتیجه رسیدکه خرده‌فروشان اینترنتی ۶۵ درصد درآمدهای خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کرده‌اند. در مقابل، همتایان غیراینترنتی فقط ۴درصد را به این کار اختصاص داده‌اند. جرج رایت، نویسنده مجموعه مقالات تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی بیان می‌کند: «شما باید روابطی را با موسسات بازرگانی و افراد ایجاد کنید تا بتوانید مشتریان مشترك خود را به اشتراك بگذارید. شما نیازمند ایجاد روابطی بین این سایت‌ها برای کمک به مشتریان در یافتن موضوعات موردنظر آنها هستید.» متقاعد کردن سایر سایت‌های اینترنتی برای ایجاد لینک‌هایی به سایت شرکت شما به افزایش درجه وب‌سایت بین موتورهای جست‌وجو منجر می‌شود.

تکنیک‌هایی که می‌تواند افراد زیادی را به سمت سایت شما هدایت کند، عبارتند از تعامل با مشتریان از طریق یک روزنامه اینترنتی، نوشتن مقالات مرتبط به سایت شرکت، ایجاد اتاق گفت‌وگو برای ایجاد امکان تعامل مشتریان و کارکنان با یکدیگر، حمایت مالی برای برگزاری یک مسابقه اینترنتی و ایجاد یک وبلاگ یا بِلاگ (یک روزنامه اینترنتی که مرتب به روز می‌شود). ایجاد وبلاگ‌ها آسان و ارزان است (نمونه‌های وبلاگ‌ها به‌صورت رایگان در اینترنت وجود دارد) ولی نیازمند به روزرسانی مداوم هستند تا بتوانند بازدیدکنندگان را جذب و حفظ کنند. وبلاگ‌های تازه و سرگرم‌کننده می‌توانند روش موثری برای بهبود وضعیت یک شرکت کوچک و جذب مشتریان بالقوه به وب‌سایت آن باشند. به علاوه، چون این وبلاگ‌ها مرتبا به روز شده و شامل لینک‌هایی به سایر سایت‌ها هستند می‌توانند برای شرکت‌های کوچک رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جست‌وجو کسب کنند.

مراقب اطلاعات مشتریان باشید

محرمانه ماندن اطلاعات مشتری نزد کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نکاتی است که مدیران باید در نظر داشته باشند و اگر در این مورد خطایی از سوی کسب‌وکارها سر بزند، ادامه مسیر تجارت و جلب اعتماد مشتری برای آن شرکت مفهومی نخواهد داشت. بسیاری از سایت‌ها به بازدیدکنندگان خود هدایایی را در ازای کسب اطلاعات ارائه می‌کنند و سپس شرکت‌های مذکور از این اطلاعات برای بررسی بیشتر مشتریان هدف و بازاریابی مؤثرتر آنها استفاده می‌کنند. با این وجود، شرکت‌هایی که اطلاعات مشتریان خود را به‌صورت اینترنتی گردآوری می‌کنند مسئولیت حفظ امنیت آن را نیز برعهده دارند. یکی از مطالعات انجام شده توسط یک انجمن حرفه‌ای به این نتیجه رسید که ۸۰درصد کاربران اینترنت اذعان دارند که محرمانه ماندن اطلاعات شخصی مهم یا بسیار مهم بوده است.

حفظ اطلاعات محرمانه مشتریان اینترنتی به مبحث بسیاری از گروه‌های ذی‌نفع شامل موسسات دولتی، گروه‌های نظارتی مشتریان، مشتریان و انجمن‌های تجاری صنعتی تبدیل شده است. شرکت ژوپیتر تخمین می‌زند که اگر شرکت‌های اینترنتی به اندازه کافی به موضوعاتی مثل محرمانه ماندن اطلاعات و ایمنی توجه نشان داده و ترس مشتریان از سوء‌استفاده احتمالی از آنها را کاهش دهند، فروش خرده‌فروشی‌ها ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت. شرکت‌هایی که مبادرت به جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان اینترنتی خود می‌کنند باید از اطلاعات آنها در قبال استفاده‌های غیرمجاز محافظت کرده و به‌صورتی مسئولانه از آن استفاده کنند. این بدان معناست که موسسات بازرگانی باید یک سیاست محرمانه نگه‌‌داشتن اطلاعات را در وب‌سایت‌های خود قرارداده و به مشتریان توضیح دهند که قصد آنها از گردآوری اطلاعات چیست. سپس باید از اجرای این سیاست‌ها اطمینان حاصل کنند. یکی از مطمئن‌ترین روش‌های فراری دادن مشتریان اینترنتی سوء‌استفاده از اطلاعات گردآوری شده از طریق فروش آنها به اشخاص ثالث یا ارسال منبعی مفید برای کمک به مالکان موسسات کوچکی است که درصدد ایجاد و ارتقای سیاست‌های محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات شرکت خود هستند.

بسیاری از مشتریان اینترنتی به وب‌سایت‌ها اعتماد ندارند. شرکت‌هایی که سیاست‌های محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات را منتشر کرده و به آن پای‌بند می‌مانند بین مشتریان خود اعتماد ایجاد می‌کنند که یکی از ویژگی‌های اصلی انجام فعالیت‌های بازرگانی در اینترنت است. جان بریگز، مدیر یک شرکت تجاری اظهار می‌کند: «مشتریان نیازمند اعتماد به مارک‌های تجاری که از آنها خرید می‌کنند هستند تا خریدهای اینترنتی مطمئنی داشته باشند. آنها می‌خواهند مطمئن شوند که اطلاعات فردی آنها به فروش نرفته یا در ایمیل خود پیام‌های تبلیغاتی ناخواسته دریافت نمی‌کنند. آنها نیازمند کسب اطلاعاتی درباره هزینه‌های حمل، موجود بودن محصول و سیاست‌های مربوط به عودت آن هستند. محرمانه بودن اطلاعات در اینترنت واجد اهمیت بوده و شرکت‌های حساس به این موضوع می‌توانند اعتماد مشتریان خود را جلب کنند. اعتماد مبنایی است که روابط بلندمدت با مشتری بر آن اساس ایجاد شده و نقشی حیاتی در موفقیت فعالیت‌های اینترنتی دارد.

مدیران بازاریابی اینترنتی بخوانند

فوق العاده مقاله خوبی بود. این که در بازاریابی اینترنتی و مدیران بازاریابی اینترنتی باید چه مواردی را بدانند، واقعاً مهم بود. مرسی از مقاله خوب.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *